Kommenteeri

Mida teha, et saada üle kevadväsimusest?

Traditsiooniline soovitus Lääne meditsiini poolt kevadväsimuse vastu on võtke vitamiine .....
Selle aasta talv on olnud Eestis meile kõigile väga raske ja väsitav. Põhjus on selge, eks ikka sellepärast, et päikest on olnud vähe, oleme sellel aasta päikest näinud vaid üksikutel päevadel ja loetud tundidel. Pidevalt sajab vihma ja on madallõhkkonnad mis mõjuvad ka organismile rusuvalt.

Traditsiooniline soovitus kevadväsimuse vastu Lääne meditsiini poolt on: võtke vitamiine. Teine soovitus oleks ilmselt, minge kuhugi päikesereisile või lubage endale nädalalõpu puhkus SPA-s koos mõnusa lõõgastusega. Muidugi on need kõik soovitused väga head ja ka mõjuvad alati hästi, aga mida teha kui ei ole rahalisi võimalusi minna reisile või SPA-sse? Või kui pole aega selleks, peab käima tööl, puhkus alles oli, on muud kohustused. 
Minu poolt on paar soovitust, mis on minu puhul töötanud ja nende jaoks ei ole tarvis palju raha, kuid on siiski vaja leida enda jaoks natuke aega.

Esimene soovitus. Võtke enda jaoks nö vaba päev, mis ongi ainult enda jaoks, terve päev vähemalt 12 tundi. Kui te käite tööl E-R, siis sobib selleks muidugi kõige paremini laupäev või pühapäev. Kui teil on pere, saatke nemad ära kuhugi nö komandeeringusse vanavanemate juurde või mujale, kui lapsed väiksemad, siis sobib väga hästi isal koos lastega rongisõit Tartusse või Tallinna edasi-tagasi, mis on lastele tohutu elamus, kui tavaliselt liigutakse ringi autoga. Ühesõnaga, kui te tahate endale aega leida, siis inimene on leidlik ja küll midagi välja mõtlete. Mis edasi? Palun ärge planeerige selleks päevaks endale nüüd mitte ühtegi kodutööd, ei koristusele, ei pesupesemisele, ei triikimisele jne. Rahunege selles osas, sest mitte midagi ei juhtu kui üks nädal jäävad toad koristamata ja ei juhtu ka siis kui kaks nädalat jäävad toad koristamata. Tulge välja rutiinist, millega muidu tavaliselt oma vabu päevi ja puhkepäevi sisustate. Lõdvestage oma meeled ja ärge süüdistage ennast, et te ei tee sellel päeval mitte midagi nö „kasulikku“.

Esmalt soovitan hommikul teha endale mõned iluprotseduurid: näomask, juuksemask, soe, lõõgastav vann, mõnus hommikueine ja kohvi. Eks ole, miks mitte võtta vanni hommikul. Väga mõnus on võtta söögid joogid vanni kaasa ja mõnuleda, panna vannitoas küünlad põlema ja ilus muusika. Kui ilm on halb ja vihmane, siis ärge planeerige üldse välja minekut. Varuge endale eelneval päeval midagi mõnusat süüa terveks päevaks: puuvilju, salatit, delikatesse, mis võib olla ainult teile peres meeldivad ja mida te muidu ei söö. Samuti varuge midagi head lugemist, soovitan just kas osta või laenutada raamat kui olete raamatu lugeja või siis osta mingi hunnik ajakirju. Soovitangi lugeda neid nö traditsiooniliselt paberil, mitte surfata internetis. Kui lugeja pole, siis on hea võimalus vaadata mõnda filmi mida olete tahtnud ammu vaadata, aga pole olnud aega, seda saab ju tänapäeval alla laadida arvutisse või laenutada telerisse vaatamiseks. Veel soovitan selle päeva teha nö arvuti ja nutitelefoni vabaks. Ärge kiigake iga minut Facebooki, et kes kus on ja mis toimub, ärge helistage mehele ja lastele, et kontrollida kuidas neil läheb. Leppige enne kokku, et kui on midagi erakorralist, siis helistatakse teile ja see peab olema tõesti siis midagi erakorralist. Olge sellel päeval oma mõtetega ja tunnetega. Mitte midagi ei juhtu kui te ei jälgi iga minut mida teevad teie sõbrad ja lapsed, te lihtsalt saate rahuneda ja lõdvestuda, lasta ajal voolata. Peale hommikusi iluprotseduure ja vanni ongi juba pärastlõuna käes. Kui ilm on ilus, miks mitte teha üksi jalutuskäik või sõita ja eksprompt kuhugi teise linna või külakohta, et seal lihtsalt jalutada, mõtiskleda, unistada. Kui ilm on halb, pange mängima ilus muusika, lõdvestuge, lugege, vaadake lihtsalt aknast välja ja unistage asjadest mida te oma ellu soovite, mida soovite teha oma elus paremaks, ilusamaks, kuhu soovite reisida ja palju muud. Kui olete üksi, näete kui palju huvitavaid mõtteid teil tuleb. Ma ei soovita selle päeval minna isegi mitte trenni, kui te soovite olla koos inimestega, minge näiteks üksi kohvikusse ja nautige enda seltskonda ja mõtteid olles koos teistega, lihtsalt olles inimeste keskel. Õhtuks tehke endale midagi mõnusat süüa, midagi erilist ja ärge mõelge, et söögi tegemine on kohustus. Kui te teete süüa oma päeval iseendale, siis see on hoopis midagi muud kui igapäevane söögi tegemine. Mõelge ja tunnetage mida te tahate süüa ja tehke seda hingega. Õhtusöögiks katke laud pidulikult, pange põlema küünlad, kasutage salvrätte, nõusid mida kasutate pidupäeval. Kasutage ka vee joomiseks kristallklaasi, romantika ja piduliku tunde loomiseks ei ole vaja veini, selle tunde loob õhkkond. Kristallist veinipokaalist head  allikavett juua on täpselt sama hea tunne nagu veinigi, vahe on selles, et kui joote vett olete järgmisel päeval puhanud ja virge. Kui olete aga väsinud ja joote veini, siis jah vein küll aitab lõdvestuda, aga järgmisel päeval olete veel rohkem roidunud kui enne ja tahate tegelikult puhata. Looge  oma traditsioon ja rituaalid, et vähemalt kord kuus on nö teie päev, mis on ainult teile. Vahe kodus ja omaette oldud päeva ning väljasõiduga SPA puhkuse vahel on see, et sageli pärast aktiivset nädalavahetuse puhkust on inimesel tunne, et tahaks nüüd tegelikult puhata ja esmaspäeval tööle minek võib olla veel vastumeelsem kui enne.


Teine soovitus, milleks kulub vähem aega ja rahakulu on ilmselt sama, kui esimese soovitusega on: lubage endale mõni Hiina teraapia, massaaž. Ma ei ole olnud kunagi eriline massaažide fänn, sest ma ei ole saanud  klassikalisest massaažist erilist abi ei valude leevendamiseks ega pole tundnud, et olen pärast massaaži lõõgastunud ja mul on uut energiat. Midagi on ka klassikaline massaaž teinud natuke paremaks, kui käia mitu korda, aga mitte kunagi ei ole klassikaline massaaž koheselt leevendanud valusid, võtnud need ära täielikult, kohe ja ühe korraga. Samuti pole ma tundnud, et klassikaline massaaž oleks vähendanud väsimust ja andnud energiat. Minu jaoks on aga imeline avastus Hiina massaažid: Tui Na, Gua Sha ja kupumassaaž. Hiina massaažid on ühed võimsamad teraapiad, mille printsiibiks on tugevdada eluenergiat ja kõrvaldada patogeensed tegurid. Hiina teraapiad aitavad siis, kui Lääne meditsiini järgi ei ole võimalik midagi teha, ehk siis kui ei ole mingit diagnoosi, mille järgi ravida, aga on erinevad valu sümptomid, väsimus jne. Hiina teraapiad põhinevad Qi ehk eluenergia suurendamises ja liikuma panemises ning nö blokkide eemaldamises, mis takistavad energia vaba liikumist organismis. Blokid võivad tekkida kas füüsilistest või psüühilistest traumadest, haigustest, valest toitumisest, liigsest töötamisest jne, jne. Kui inimene jõuab keskikka, nimetame tinglikult keskeaks 45-50 eluaastat, siis hakkab inimesel eluenergia ehk Qi ammenduma. Sellest tingitult hakkavad siis ilmnema mitmed sümptomid millega Lääne meditsiin ei oska midagi peale hakata, sest pole veel diagnoosi ja meie arstid ütlevad, et vaata passi, selles eas peabki midagi juba viga olema ja kusagilt valutama. Aga ei pea, see ei ole nii, et teatud vanusest alates peabki kusagilt valutama. Hiina massaaži tehakse läbi riiete ja põhineb teatud punktide mõjutamisel, samuti kasutatakse erinevate probleemide korral erinevaid käelisi võtteid. Massaaži käigus võivad olla ja tavaliselt ongi need punktid valusad kus on mingi probleem, tavaliselt juba massaaži käigus blokk, mis tekitabki valu lahustub ja valu kaob ja energia vabaneb. Kui energia liigub vabalt mööda meridiaane inimese kehas, siis saavad inimese luud, liigesed, kõõlused, lihased, organid jne piisavalt verd ja toitaineid ning probleemid ja valud kaovad. Lisaks valude vähenemisele, energia vabanemisele ja eluenergia lisandumisele on võimalik vähendada stressi, rahustada organismi on võimalik aidata uinumisprobleemide korral.

Mina jõudsin nende teraapiate juurde eelmisel sügisel ja olen õnnelik, et need mu teele jäid. Ma olen saanud tõesti abi valude vastu juba ühe korra Gua Sha massaažiga, ühe Tui Na massaažiga on kogu kevadväsimus pühitud ja tõesti kuidagi imelikult kerge on olla. Tänan siinjuures oma juhendajat Rahvaülikoolist ja massööri Jüri Mälk’u. Kui muidu tuli lõuna paiku uni ja tegelikult magasin igal õhtul kella 18-19 paiku kodus pärast tööd ning hommikul 7:30 oli ikka raske ärgata, st uni ei läinud ära, siis juba pärast esimest korda Tui Na massaaži tunnen, et mul on tohutult energiat, mingit probleemi pole hommikul 7:30 ärkamisega ja isegi laupäeval ja pühapäeval on samal kellaajal uni läinud. Võiks ju olla siis selline tunne, et vaba päev ja ei viitsi midagi teha, aga viitsin, energiat on tohutult ja kevadväsimus on nagu pühitud. See on imeline!

Hiina teraapia tarvis on vaja aega iseenda jaoks kõigest 1 -1,5 tundi,  alguses 2 nädala tagant ja hiljem profülaktiliselt üks kord kuus.


Veel üks soovitus. Kui te ei leia aega ei leia enda jaoks, siis võtke aega, te ise olete kõige tähtsam, teie enda heaolu ja tervis on kõige tähtsamad. Võtke kord kuus enda jaoks päev endale ja tulge kord vähemalt korra kuus Hiina massaaži, see investeering tasub ennast ära mitmekordselt ja on pikas perspektiivis palju odavam kui ravimite ostmine.

Ilusat kevade ootust kõigile! Heivi

Lisa kommentaar

Email again: